Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Managment & Inventariesystem

Skapa ett inventariesystem för datordriften vid Institutionen för informationsteknologi.

  • Ledare: Henrik
  • Medarbetare: Samtlig datordrift
  • Startdatum: April 2012
  • Måldatum:
  • Beror av:

Kravspecifikation

Bakgrund

I dag används flera olika register och system för att dokumentera institutionens innehav av datorutrustning och programvara:

  • Ett anläggningsregister, fört centralt av universitetet och tillgängligt via ekonomiadministratörerna, med uppgifter om prestation, projekt, anläggningstyp, anläggnings-ID, antal, beskrivning, anskaffningsvärde, anskaffningsdag och placering.
  • Ett stöldmärkningsregister, fört av Joel som ett kalkylark, med uppgifter om bland annat stöldmärkningsnummer, anläggnings-ID och placering.
  • Ett register över programvara till Microsoft Windows och Macintosh, fört av Tord som en textfil, med uppgifter om programnamn och antal skivor.
  • Serviceavtal på papper i diverse pärmar i olika rum.
  • Funktionskonton hos IT-stöd på papper i en pärm i valvet, med uppgifter om e-postadress, användarnamn, lösenord och ägare.
  • Licensnycklar på papper i diverse pärmar i olika rum.
  • En nätverksdatabas för zonen it.uu.se i DNS, tillgänglig för oss, med uppgifter om domännamn, IP-adress och ägare (RP).
  • En adressdatabas på en DHCP-server, tillgänglig för oss, med uppgifter om datornamn och MAC-adress.
  • Det har tagits i drift en central Managmentlösning (Zenworks)som vi är del av.

Behov

Inventeringsbehoven kan grovt indelas i fyra grupper efter typ av information:

  1. Register över fysisk utrustning, med aktuella uppgifter om utrustningstyp, modellbeteckning, serienummer, stöldskyddsnummer, ägare och rumsplacering. Koppling skall finnas till anläggningsregistret (via anläggnings-ID) samt i viss mån till nätverksdokumentationen (via MAC-adress) och personalkatalogen (via ägare och rumsplacering).
  2. Register över licensierad programvara, serviceavtal, abonnemang, användarkonton, domäner och certifikat, med uppgifter om leverantör, giltighetstid, nyckel, lösenord, fysiskt medium och ägare.
  3. Servicelogg, med såväl historiska som aktuella uppgifter om anskaffningsdatum, reparation, konfiguration och installerad mjukvara.
  4. Nätverksdokumentation, med karta över institutionens nät och aktuella uppgifter om VLAN, WLAN, uttag i rum, korskopplingar, MAC-adresser och IP-adresser. Koppling kan göras till servrar för DHCP, DNS och SNMP.

Juridiska förutsättningar

Institutionens inventarieförteckningar utgör allmänna handlingar. Viss ovan nämnd information kan omfattas av sekretess enligt 5 kap. 2 § andra stycket 3-4 och 3 § första stycket; 6 kap. 2 §; 7 kap. 1 a § första stycket, 14 § första stycket, 16 och 28 §§; 8 kap. 10 § samt 9 kap. 8 § andra stycket och 22 § sekretesslagen (1980:100).

Funktionella krav

Informationen skall vara åtkomlig för behöriga befattningshavare i datordriftgruppen, vilka även skall kunna ges behörighet att uppdatera gammal information och lägga in nya uppgifter. Åtkomst skall ske via ett enkelt formulärgränssnitt, som även medger samtidig åtkomst för flera användare. Systemet skall inte vara åtkomligt för allmänheten, ej heller för övrig personal.

Ändamål

Registret över fysisk utrustning skall främst tjäna som stöd vid den årliga genomgången av institutionens anläggningstillgångar, liksom vid lokalisering av efterfrågad utrustning.

Registret över programvara skall underlätta eventuell revision av institutionens åtaganden enligt gällande licensavtal.

Serviceloggen kan användas vid felsökning av utrustning för att upptäcka ofta återkommande fel.

Nätverksdokumentationen skall underlätta underhåll och felsökning av datornätet, exempelvis lokalisering av utrustning som drabbats av dataintrång eller används för otillåten verksamhet, samt aktivering av nätverksuttag på begäran från användarna. För detta ändamål finns redan långt framskridna planer på en särskild databas, ej nödvändigtvis sammankopplad med det tänkta inventariesystemet.

Intressenter utanför datordriftgruppen

UPPMAX har uttryckt intresse av att använda ett sådant här system, men har inget eget i dagsläget. UPPMAX har inte så stort behov av att hålla reda på den fysiska utrustningens ägare eller rumsplacering, då den i princip alltid återfinns i centrala datorhallar. Möjligheten att erhålla serviceloggar är dock av stort intresse för UPPMAX.

Även viss annan utrustning vid institutionen som inte underhålls av datordriftgruppen, exempelvis kopiatorer och AV-utrustning, skulle kunna hanteras med systemet. Det uttalade behovet förefaller dock vara måttligt. Viss sådan utrustning ingår i dag i stöldmärkningsregistret.

Delmoment

Moment Status Anteckningar
20111115 Henrik 100st Zenworks licenser i en 1a omgång köps in
20120327 Henrik Installera Zenworks11sp2 vid institutionen

Rapporter

När Vem Vad
20071115 Anders Webbsida för projektet skapad.
20111115 Henrik Referensgruppen för Managment projektet beslutar sig för Zenworks
20120327 Henrik Primär Zenworksserver för ITC köps in
20120329 Joel Maskinen komplett levererad
20120402 Joel Windows 2008 R2 installerad
20120417 Henrik Zenworks servern i drift
20120502 Henrik Experiment med MacOS 10.7 påbörjat
20120504 Joakim Test av ENGL som verktyg för imaging påbörjat
20120525 Henrik Anslutit Apers domänen mot Zenworks
20130228 Henrik Zenworks börjar styra mobila enheter och samtliga PC-labb samt fler och fler anställdas datorer
20130315 Joakim Zenworks 11.2.3 installerat. MacosX 10.8 stödet på plats. ZMM 2.7 igång och tester på IOS och Android pågår

Slutrapport

I och med full drift av 11.2.4 och ett helt kursprogram framtaget och vi nu nått över 1500+ klienter i systemet så är detta införande projekt slut. Zenworks är nu i full drift vi IT-institutionen och på väg in på bred front på övriga Campus Polacksbacken och även resten av universitetet.
Stöd för Scientific Linux och även Ubuntu kommer inom kort.

Mobile Managment och dess införande blir ett separat projekt. Förhoppningsvis ihop med Telefoni på ITA med flera.

Övriga anteckningar

Zenworks från Novell (Attachmategroup) beslutas införas som Managmentverktyg centralt av den projektgrupp som rapporterat in till IT-Forum sedan 2009. Henrik är med i referensgruppen. Övriga Campus / Inst. som är med att köra detta verkryg är: ULL, Teknikvetenskaper, Universitetsbiblioteken, Gamla Torget.
Zenworks är dock så mycket mer än bara inventariesystem. Det är ett fullfjädrat managmentsystem som iom version 11 sp2 fick fullt stöd även för MacOSx klienter så när som på Policyhantering och imaging.
Mer om Zenworks här: http://www.novell.com/products/zenworks/configurationmanagement/features/whats-new.html

Hittat verktyget ENGL för imagehantering / OS installation: https://www.engl.co.uk/

DNS strul med egna .local domäner fixades med att informera huvud DNS om .local domänernas DNSer.
Hantering av MacOSx 10.8 löst. Diskussion nu om hur vi går vidare för att få ut agenterna på befintlig Apple-park.
Blåsenhus kör nu managering mha Zenworks. Ekonomikum bad om hjälp att komma igång vilket vi kommer assistera med.

Uppdaterad  2013-12-07 22:59:49 av Henrik Hedlund.