Kursplanering
Beräkningsvetenskap II
Kursens hemsida
Kursens hemsida finns på
http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/bervet2/p4vt12/.
Du kommer till nätplatsen via
länk i Studentportalen eller
direkt via ett bokmärke i din läsare.
Ansvarig institution
Institutionen för
informationsteknologi
Avdelningen för beräkningsvetenskap
Polacksbacken, hus 2
Postadress: Box 337, 751 05 Uppsala
Tel, kansliet: 018-471 76 04
Besökstider, kansliet, rum 4213: må-to 10.00-12.30
Lärare
Per Wahlund, (föreläsningar och grupp F2C),
Rum P:2409, 018-471 2986,
per@it.uu.se
Stefan Pålsson, (grupp F2A och STS2A),
Rum P:2412, 018-471 2970,
stefan@it.uu.se
Lina Meinecke, (grupp F2B och STS2B),
Rum P:2348, 018-471 3123,
lina.meinecke@it.uu.se
Kurslitteratur
Steven C. Chapra:
Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists.
Third Edition, McGraw-Hill, International Edition, 2012.
eller
Steven C. Chapra:
Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists.
Second Edition, McGraw-Hill, International Edition, 2008.
Andreas Hellander:
Stochastic Simulation and Monte Carlo Methods
TDB 2009
Kursupplägg
Kursstoffet är indelat i tre block. Varje block behandlar ett tema,
enligt nedan:
Block | Tema |
1 | Ordinära differentialekvationer, begynnelsevärdesproblem |
2 | Monte Carlo-metoder |
3 | Kurvanpassning |
Kursen kommer att behandla datoranpassade beräkningsmetoder
i anslutning till dessa teman. För praktiska övningarkommer
MATLAB att användas.
Strukturen på varje block, (ODE-blocket aningen annorlunda), är
Laboration => Föreläsning(ar) => Workout =>
Problemlösningspass => Återkopplingsföreläsning
där de olika undervisningsformerna innehåller följande:
- Laborationer
Varje block i kursen inleds med en laboration. De fungerar som
laborativa lektioner. Alla laborationer är (precis som
föreläsningarna) frivilliga, men de är viktiga eftersom de ger
förståelse för olika begrepp och praktiska exempel inför
föreläsningarna. Man kommer alltså inte att förstå innehållet på
föreläsningarna lika bra om man inte deltagit i laborationen.
Laborationen ger också alla verktyg som krävs inför
miniprojekten och övning i MATLAB kopplat till respektive
moment. Frågeställningar på laborationerna kommer också att
finnas med på tentamen. Laborationerna utgör alltså en mycket
viktig del av undervisningen i kursen.
- Workout
På kursens s.k. workouts löser man räkneuppgifter i grupp (lämpligen samma
grupper som löser miniprojekten). Syftet med dessa är att ge
förståelse för och träna hur olika algoritmer fungerar.
Grupperna skall redovisa sina färdiga lösningar för läraren, för att
få dem godkända. Detta är en obligatorisk del av examinationen.
- Problemlösning och miniprojekt
Själva meningen med beräkningsvetenskap är att använda
beräkningsmetoderna inom olika tillämpningar, där
det krävs datorer för att genomföra beräkningarna. Syftet med de
problemlösningspass och miniprojekt som ingår i kursen är att arbeta
med och uppleva just detta.
Problemlösningssessionerna och miniprojekten hänger ihop på det sättet att
den teoretiska delen av varje miniprojektet genomförs under ett
handlett problemlösningspass. Den praktiska delen av miniprojektet med
implementering och testkörning genomförs självständigt. Miniprojekten
skall genomföras i grupper om 2-3 personer. Det viktiga är att verkligen
arbeta med uppgiften, att diskutera den och ta lite tid för att förstå
och skissa på lösningsmetoder. Redovisning av miniprojektet
diskuteras på nästkommande problemlösningspass. Det är viktigt att
de är klara på utsatt tid (gäller även om gruppen inte har lyckats lösa problemet).
Miniprojekt ska lämnas in strax före nästkommande
problemlösningspass. Exakt tid finns angivet i kursens Kalender (som
finns på kurshemsidan).
- Återkopplingspass
Under den sista föreläsningen inom varje block tittar man tillbaka på blocket,
och kompletterar med detaljer, som förut kan ha behandlats lite
marginellt. Vilka frågor har
dykt upp? Hur kan man besvara dessa? Problemen kan komma från
miniprojektet, från workoutpasset eller något annat. Här finns också
tid att lösa tentamensproblem (från tidigare tentor) och uppgifter
från workouts.
De olika undervisningsformerna tillsammans ger de kunskaper som krävs i
blocket. Undervisningsformerna hänger intimt samman, exempelvis så
baseras föreläsningarna på kunskaper från laborationen. Att enbart gå
på t ex föreläsningarna ger alltså inte en fullständig bild av
innehållet (och inte tillräckliga kunskaper till tentan).
Redovisningar
Den pedagogiska avsikten med kursupplägget är att de olika
aktiviteterna skall bidra till en förståelse av innehållet i kursen. En viktig
del i detta är återkoppling från lärare till studenter och
omvänt. Därför finns ett antal obligatoriska redovisningstillfällen:
- Workout
Redovisning vid varje workoutpass eller senast dagen efter
workoutpasset.
- Miniprojekt
Sista redovisningsdag för vart och ett av de tre miniprojekten är
några dagar innan nästföljande problemlösningspass, anges på kurshemsidan.
För att denna pedagogik skall fungera meningsfullt krävs att
redovisningstillfällena respekteras och att redovisningen lämnas vid
angivet tillfälle. Detta gäller även om uppgiften inte är fullständigt
löst. Man kan bli godkänd på en uppgift även om man gjort fel eller
inte löst den fullständigt. Det väsentliga är att man förstår vilka
fel man gjort och hur man skulle ha löst problemet bättre, kort sagt
att man lärt sig innehållet i problemet.
Om du planerar din arbetsinsats med hjälp av kursplaneringen ovan
bör det inte att vara några problem att följa dessa regler. Som
framgår av nästa avsnitt kommer tidsåtgången att vara rimlig. Du
kommer dessutom att slippa eftersläpande uppgifter när kursen är slut.
Den som av speciella skäl inte kan redovisa i tid
bör kontakta läraren för att komma överens om alternativ tid för
redovisning.
Tidsåtgång
Kursen är inte begränsad till de schemalagda undervisningspassen. Det
kommer även till en stor andel förväntat eget arbete, som varje
student har ansvar för. En del av detta utgörs av miniprojekt. Övrig
tid disponeras för inläsning och övning på egen hand.
Kursen ger 5 högskolepoäng, vilket innebär att du förväntas
ägna ca 132 timmar åt kursen (5hp motsvarar 3.3 veckor heltid och
3.3*40=132). Den schemalagda tiden utgör ca 50 timmar,
vilket medför att ca 80 timmar är enskilt arbete.
Läsanvisningar
Läsanvisningar för andra och tredje upplagan av boken.
Second edition:
Block | Avsnitt och sidor i kursboken |
1
|
|
F1
|
Guided Tour (s xvii-xx); Part 6.1 (s 473-477), Kap 20.1-20.2.1 (s 479-485),
20.3.1 (s 487-492)
|
F2
|
20.4-20.6 (s 493-509)
|
F3
|
18.2.1 (s 427-429), 21.3 (s 525-531), 20.2.2 (s 485)
|
F4
|
21.1 (s 514-520), 21.3.1 (s 529-530), 12.2.2(s 272-276)
|
2
|
|
F1
|
Hellanders kompendium. Chapra 13.1.1-13.1.2 (s 286-291)
|
F2
|
Hellanders kompendium
|
F3
|
Hellanders kompendium
|
3
|
|
F1
|
15.1 (s 335-339), 15.2.1-2 (s 339-343), 15.2.3 (endast formel (15.10)
(s 343), 15.5.2(s 353-355), 16.1-2 (s 359-365),
16.4 (s 368-374, kursivt, dock viktigt att känna till
begreppet "kubiska splines")
|
F2
|
13.2.1-2 (s 292-296), 13.3 (s 300-304), 13.4.2 (s 307),
13.5 (s 307-312), 14.1 (s 316-320), 14.3-4 (s 322-325)
|
F3
|
Ev. återblick på allt
|
Third edition:
Block | Avsnitt och sidor i kursboken |
1
|
|
F1
|
Preface (s xvii); Part 6.1 (s 547-551), Kap 22.1-22.2.1 (s 553-559),
22.3.1 (s 561-566)
|
F2
|
22.4-22.6 (s 567-583)
|
F3
|
20.2.1 (s 498-500), 23.3 (s 601-607), 22.2.2 (s 559)
|
F4
|
23.1 (s 588-594), 23.3.1 (s 605-607), 12.2.2(s 293-298)
|
2
|
|
F1
|
Hellanders kompendium. Chapra 14.1-14.2 (s 326-335)
|
F2
|
Hellanders kompendium
|
F3
|
Hellanders kompendium
|
3
|
|
F1
|
17.1 (s 405-409), 17.2.1-2 (s 409-413), 17.2.3 (endast formel (17.10)
(s 413), 17.5.2(s 423-425), 18.1-2 (s 429-435),
18.4 (s 438-444, kursivt, dock viktigt att känna till
begreppet "kubiska splines")
|
F2
|
14.3.1-2 (s 336-340), 14.4 (s 344-348), 14.5.2 (s 351),
14.6 (s 351-356), 15.1 (s 361-365), 15.3-4 (s 367-370)
|
F3
|
Ev. återblick på allt
|
I slutet av varje kapitel finns övningar att arbeta med på egen
hand. I ett dokument tillgängligt via kurshemsidan beskrivs vilka av
dessa övningar som rekommenderas.
Examination
För betyget godkänd på kursen måste man uppfylla samtliga följande
villkor:
- deltagit i arbetet med de obligatoriska workout-uppgifterna och
klarat dessa tillfredställande
- arbetat aktivt med miniprojekten och redovisat dem tillfredställande
- klarat skriftlig tentamen
Underförstått är att de olika
momenten skall ha avklarats i rätt tid.
För ett högre betyg krävs
högre betyg på tentamen. Vi har utformat betygskriterier för kursens
mål, och använder dessa kriterier vid bedömning av tentan. Tentan
kommer att bedömas baserat på måluppfyllnad.
Mer om detta kommer tas upp under kursens gång.