Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Dataspelsutveckling, introduktionskurs

Spelbranschen är en av världens största underhållningsindustrier - sedan många år större än filmbranschen i världen. Att utveckla dataspel kräver kompetens inom många områden, till exempel programmering, människa-datorinteraktion, artificiell intelligens, datorgrafik och datakommunikation. Kursen ger en god överblick över vilka delområden som är viktiga för spelutveckling, så att du sedan kan välja inom vilka områden du vill fördjupa dig. För nästan alla delmoment i denna kurs finns det minst en hel kurs på IT-institutionen du kan gå senare, om du vill veta mer.Spelutveckling handlar idag också mycket om projektarbetsmetodik. Spel utvecklas idag i stora projekt, med många deltagare från många olika discipliner och budgetar i mångmiljonklassen. Hur håller man ordning på ett projekt av så många olika personligheter? Representanter från svensk spelindustri kommer och berättar.
Kursen är på 5 poäng och består av ett antal gästföreläsningar av experter från olika delområden, inklusive föreläsare från spelföretag. Delar av kursen kan komma att ges på engelska. Projektuppgifter kommer att delas ut där du får öva på att arbeta i grupp med andra och att använda olika verktyg för spelutveckling. Även individuella uppsatsuppgifter kan förekomma. Du har stor möjlighet att själv påverka vilken typ av uppgifter du får att lösa. Förkunskaper: 5p programmering i ett objektorienterat språk, exempelvis Java eller C++. Kursmål: Kursen ska ge god kännedom om olika typer av datorspel och plattformar för spel (datorarkitekturer), samt ge en översikt över typiska datavetenskapliga problem inom spelutvecklingsområdet.

Uppdaterad  2012-04-24 17:08:49 av Anneli Svensson.