Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Projektseminarierna i grundläggande programmering

Dessa seminarier är upplagda såsom en disputation (det seminarium som krävs för att presentera en doktorsavhandling), men är kortare och givetvis informellare.

Allmänt

Efter det att alla uppgifter lämnats in kommer varje grupp att få en rapport från en annan grupp. Varje grupp ska sedan vid ett tillfälle dels opponera på den uppgift gruppen tilldelats och dels försvara sin egen uppgift. Närvaro krävs vid hela det halvdagspass gruppen har blivit tilldelad.

Att tänka på...

Inför seminariet
Opponerande grupp förbereder sig genom att noga studera respondentens arbete, studera valda klasser och beskrivningar av metoder, dokumentation, kod etc. Opponenten ska ha en presentation av uppgiften, gärna med OH-bilder (kommer att finnas ovanpå brevskåpet, plan 4, hus 1 fr o m må eftermiddag), samt diskussionsfrågor klara före seminariet.

Responderande grupp ska inte behöva några speciella förberedelser. Båda deltagarna i gruppen ska besvara frågor i samma utsträckning.

Under seminariet
Seminariet ska ha följande uppläggning:

  1. Respondenten ges möjlighet att komma med avslutande korrigeringar, men inte tillägg eller "ursäkter" av sin uppgift. Tid: c:a 0-1 min.
  2. Opponenten ska kortfattat presentera uppgiften och den principiella lösningen (viktiga klasser etc.). I detta steg visar opponenten att han/hon förstått uppgiftslösningen. Här är ofta OH-bilder bra, med tanke på den korta tiden till förfogande. Tid: c:a 4 min.
  3. Opponenten ställer frågor till respondenten om projektet, och diskuterar på frågeform motiv till lösningar, alternativa lösningar. Tid: c:a 7 min.
  4. Opponenten sammanfattar styrkor och svagheter hos uppgiften och ger ett sammanfattande omdöme. Under denna punkt får styrkor tas upp i obegränsad omfattning (inom tidsramen), medan svagheter enbart får nämnas om respondenten har haft möjlighet att försvara sig under frågestunden. Tid: c:a 2 min.

Opponenten är ansvarig för att tidsschemat följs. 10 minuter är minimum och 15 minuter är maximal tid till förfogande.

Publiken ska aktivt med frågor deltaga i seminariet.

Betyget (U, G) på uppgiften sätts helt och hållet av läraren som är ansvarig för seminariet. Den opponerande gruppen kan alltså inte påverka betygssättningen. Av detta förstås att det inte är "farligt" att framföra konstruktiv kritik till den responderande gruppen. Notera att under punkt 3 ovan ska opponenten ställa frågor till respondenten, inte själv uttala sig om projektet. Frågorna bör inte vara ledande. Tillämpliga punkter från följande lista kan behandlas:

  • Är uppgiftslösningen anpassad efter problemet?
  • Är eventuella begränsningar i lösningen redovisade? Är dessa rimliga?
  • Vilka klasser har respondenterna valt?
  • Vilka är för- och nackdelarna med dessa val?
  • Vilka alternativ finns?
  • Håller dokumentationen en hög kvalitet? Är den språkligt välskriven?
  • Är koden välstrukturerad och välskriven?

Använd frågorna för att ge respondenten en möjlighet att för publiken förklara bra problemlösningar. Seminarierna ska verka för att alla får del av bra lösningar, och inte huvudsakligen för att kritisera svaga lösningar.

Uppdaterad  2006-05-25 19:06:52 av Anders Berglund.