Människa-datorinteraktion 1MD016
- Formell kursplan
- 5hp
- Lärare
- Bengt Sandblad, Iordanis Kavathatzopoulos, Lars Oestreicher
Kursens innehåll
Kursen ska ge grundläggande kunskaper om hur människor interagerar med tekniska system, främst i arbetslivet. Den fokuserar på några olika teoretiska block samt på mer praktiska moment.
En grundläggande beteendevetenskaplig del tar upp perception, kognitiva teorier, mänskligt beslutsfattande, lärande, samarbete i grupper, och agerande i datorstödda situationer. Ett avsnitt om människa-datorinteraktion tar upp beskrivning, analys, design och konstruktion av interaktion mellan människor och datoriserade tekniska system, samt tillämpningar inom olika områden, t ex administrativa system, sjukvård, processtyrning, fordons- och trafikstyrning.
Kursen tar också upp olika modeller för systemutveckling och systeminförande i arbetslivet, utveckling i stora projekt, iterativ systemutveckling, prototyper användarcentrerad utveckling, gränssnittsutformning som del av systemutvecklingsprocessen m.m.
Innehållsförteckning
Senaste nytt
- Resultat av resttenta finns nu rapporterat till IT-kansliet. Tentorna kommer också att finnas tillgängliga där. (12 skrivande, 9 godkända)
- Alla resultat är nu rapporterade till Studentportalen och IT-kansliet. Kontrollera om något är fel, och hör i så fall av er!!
- Resultat av tentamen: 49 skrivande. Betyg U=12 st, 3=16 st, 4=15 st, 5=6st.
- Tentor och grupparbeten kommer att finnas tillgängliga på kansliet.
- En student har inte kunnat registreras då denne inte finns registrerad på kursen.
- Kom ihåg utvärderingen. Ni har fått mail om detta tidigare.
Registrering
Ni registrerar er på kursen på vanligt sätt.
Registrering sker annars vid lektioner i samband med kursstarten.
OBS!!! De som registrerat sig på kursen men hoppar av måste anmäla detta till kansliet för avregistrering!!!
Schema
Nr | Dag | Dat | Kl | Sal | Tema, lärare |
---|---|---|---|---|---|
1 | tisdag | 1 sept | 13-15 | 2146 | Kursstart, Introduktion (Bengt) |
2 | onsdag | 2 sept | 10-12 | 1211 | Projektarbete, uppgiften (Lars) samt Kognition introduktion (Bengt) |
3 | måndag | 7 sept | 13-15 | 6140 | Människa-datorinteraktion, tekniker (Bengt) |
4 | torsdag | 10 sept | 13-15 | 2347 | Design, form, språk (Lars) |
5 | måndag | 14 sept | 15-17 | 2247 | Kognition fördjupning (Iordanis) |
6 | onsdag | 16 sept | 10-12 | 1211 | Organisation, lärande (Iordanis) |
7 | fredag | 18 sept | 10-12 | 1311 | Användarcentrerad systemutveckling (Bengt) |
8 | måndag | 21 sept | 13-15 | 1311 | Uppgifts- och kravanalys (Lars) |
9 | fredag | 25 sept | 13-15 | 1211 | Design, metodik, heuristik (Bengt) |
10 | onsdag | 30 sept | 10-12 | 2347 | Arbetsmiljö och IT, stress, ergonomi (Bengt) |
11 | onsdag | 7 okt | 10-12 | 2146 | Accessability, design for all, Utvärderingsmetoder (Lars) |
12a | fredag | 9 okt | 10-12 | 1111, 1311 | Tentamen |
12b | fredag | 9 okt | 13-17 | 1211 | Projektredovisning. OBS: Obligatorisk närvaro. |
Kurslitteratur
Benyon, D., Turner, P. and Turner, S. (2005). Designing interactive systems: People, activities, contexts, technologies. ISBN: 0-321-11629-1. Finns via bokhandlarna eller via nätet.
Examination
Examination sker dels genom en mindre skriftlig tentamen, dels genom redovisning av grupparbetet.
Examinationsdagen har obligatorsik närvaro (fredag 9 oktober 10-17).
Mer info senare.
Vi kommer att skriftligt examinera med en kortare skriftlig tenta, fredag 9 oktober, kl 10-12.
Tidigare år har vi givit en mer omfattande tenta, vilket vi alltså inte gör i år.
Men för att kuna se hur tidigare tentor sett ut ges här tre exempel:
Tidigare tenta 1, Tidigare tenta 2
,Tidigare tenta 3
Föreläsningsanteckningar och läsanvisningar
Kommer successivt att lägas upp som pdf-filer på denna plats.
Kapitelhänvisningar gäller kursboken (Benyon).
OBS!! För att klara kursen måste man inhämta det material som finns i kursboken.
Föreläsning nr 1: Kursintroduktion Detta är en introduktion. Man bör skumma igenom Kapitel 1, 2 och 3.
Föreläsning nr 2: Projekt och projaktarbete Kognition introduktion
Läs kapitel 5 översiktligt. Mer kommer i föreläsning 5 och 6.
Föreläsning nr 3: Kort text med figurer Äldre version med långa texter
Kap. 6, 7.1, 20.4, delar om metaforer (se registret!)
Föreläsning nr 4: Designteori, Relaterat material finns i kap. 17 om emotionell design.
Föreläsning nr 5: Kognition fördjupning, Kap. 5.1-5.3, 5.11, 7.4, 15.11-15.13, 17
Föreläsning nr 6: Organisation, lärande, Kap. 7.5-7.6, 17, 28-30
Föreläsning nr 7: Användarcentrerad utveckling, prototyper m.m. Kap. 11, 18.1 samt denna pdf.
Föreläsning nr 8: Uppgifts- och kravanalys Kap. 8, 9, 20
Föreläsning nr 9: Designregler och designheuristik Kap. 10, 18, 19, (24 om du vill...)
Föreläsning nr 10: Stresskompendium Läs sid 9-11, 21-22, 27-36. IT och arbetsmiljö
OH-bilder
: Titta på länkarna under: [1]
Tex under "Förebygg". English short version
Föreläsning nr 11: "Design for all" och utvärderingsmetoder. Läs sid 52-55, Kap. 12 och 21. Kap 22 kan läsas av de som så önskar
Uppgifter
En grupparbetsuppgift ska genomföras och redovisas, skriftligt och muntligt.
Anvisningar om grupparbetena finns här.