Rapportmall med exempel
1MD115
/ sommar 2003
© 2003.
HCI
(IT,
Uppsala University).
Titel, namn, epost
1 Analys - Vilka är användarna och vad vill de göra?
I den här deluppgiften ska du genomföra en användaranalys och en uppgiftsanalys - dvs. identifiera och beskriva:
- de grupper som kommer att använda systemet, deras kunskaper och erfarenheter och hur dessa påverkar det system
som ska konstrueras, t.ex. speciella krav på interaktion och språk.
- det sammanhang där man vill använda systemet och de krav detta ställer på interaktionsform, t.ex. utomhus, i offentlig miljö eller framför TVn.
- vad användarna vill åstadkomma. Vilka steg måste man gå igenom för att åstadkomma detta?
Du ska genomföra följande aktiviteter:
- identifiera och beskriv användargruppen/grupperna i användarprofilen/profilerna
- observera en representativ användare
- intervjua en representativ användare
Dokumentera resultaten under rubrikerna nedan.
1.1 Användarprofiler
Under den här rubriken dokumenterar du användarprofilen/profilerna enligt exemplet nedan.
Exempel - Bokning av tvättider
Totalt finns ca 500 presumtiva användare. Bostadsrättsföreningen innehåller både unga, ensamstående,
barnfamiljer och äldre. Användarna kan delas in i följande grupper:
| Yngre | Barnfamilj | Äldre |
Ålder | 18-30 | 20-50 | 50-80 |
Hushållstyp | 1-2 pers | 2-5 pers | 1-2 pers |
Kön | Kvinnor/män | Kvinnor/män | Flest kvinnor |
Datorvana | Stor | Mellan - stor | Liten |
Tvätterfarenhet | Rel liten | Mellan - stor | Stor, fasta vanor |
Tvättvanor |
Små mängder oregelbundna tider sen kväll spontantvätt |
Stora mängder ofta och regelbundet eftermiddag, tidig kväll, helg paniktvätt |
Små mängder regelbundet dagtid fast tvättdag |
Språk
Svenska talas och förstås hjälpligt av i stort sett hela användargruppen. Det finns några personer med små
kunskaper i svenska. För deras skull måste språket i gränssnittet vara mycket enkelt och kompletteras med symboler.
Funktionshinder
Följande funktionshinder finns representerade; synskador/nedsatt syn, hörselskador/nedsatt hörsel, färgblindhet.
Omsättning
Genomströmningen i husen är relativt låg och sker framförallt i gruppen unga - ensamstående/par.
Hjälpmedel
Idag bokar man tvättider på en tavla i tvättstugan. Tanken är att man ska kunna göra det över intranätet
istället. Majoriteten av hushållen har tillgång till egen dator, Majoriteten av användarna har PC eller Mac - av varierande ålder,
med varierande operativsystem och de vanligen förekommande webbläsarna. Några personer har inte tillgång till dator - för dem
som inte har det måste bokningen göras tillgänglig på annat sätt.
Vid bokning behöver man tillgång till en kalender.
Yttre faktorer - regler
Bokning av tvättider styrs idag av hur tvättavlan ser ut. Det finns 4 tvättmaskiner, 2 torktumlare och ett torkskåp.
Dessa bokas i 2-timmarspass. Man har tillgång till torkutrustningen en timme efter bokad tid.
Tvättstugan är öppen mellan 07.00 och 22.00.
Eventuella problem hanteras av fastighetsskötaren.
Användning
Bokar tvättider gör man relativt sällan. Som mest någon eller några gånger i veckan. Eftersom man idag har
tvättavla (varje hushåll har en tvättnyckel) bokar man oftast i samband med att man tvättar. Varje användningstillfälle
varar högst någon minut.
När det nya systemet införs tas den gamla tvättavlan bort.
1.2 Observation av användare
Studera någon som utför den uppgift som systemet ska stödja, gärna även i den ursprungliga miljön
(alltså innan ett webbgränssnitt införs). Notera hur användaren gör, vilka svårigheter som uppstår och oväntade händelser som inträffar. Tänk på följande
när du observerar:
- Stör så lite som möjligt. Ställ frågor om saker du inte förstår, men ställ inte ledande frågor.
- Prata samma språk som användaren, detta kräver att du förstår de fackuttryck som används för att prata om uppgiften.
Dokumentera observationer under den här rubriken.
1.3 Intervju
Intervjua en tänkt användare och fördjupa kunskapen om vilka krav en användare ställer och hur man resonerar kring den uppgift
som ska utföras. Tänk på följande när du intervjuar
- Prata samma språk som användaren, översätt t.ex. inte omedelbart användarens förslag i tekniska lösningar.
- Ställ inte ledande frågor, dvs. besvara inte frågan själv
- Ställ inte frågor som kan besvaras med ja eller nej.
- Föreslå inte hur användaren tänker om uppgiften, låt användaren berätta själv.
Dokumentera intervjun under den här rubriken.
1.4 Uppgiftsbeskrivning
Under den här rubriken sammanställer du resultaten av intervjun och observationer enligt exemplet nedan.
Exempel - Bokning av tvättider
Uppgifter
Användarna vill kunna utföra följande uppgifter
- Boka tvättid - en enstaka tid, flera olika tider, en återkommande tid
- Avboka tvättid - en enstaka tid, flera olika tider, en återkommande tid
- Kontrollera tvättid - egen tvättid, "När var det jag bokade?"
- Kontrollera om en viss tvättid är ledig
Vem, när och varför
Normalt är det den som tvättar som också bokar. I undantagsfall bokar någon annan medlem i hushållet tiden.
Tvättider bokas i stort sett när som helst under dygnet. även om tvättstugan är stängd mellan 23.00 och 07.00 kan
man komma åt tvättavlan och boka en tid.
Syftet med att boka en tvättid är inte tiden i sig, utan att försäkra sig om att man kan tvätta sina smutsiga kläder
innan garderoben blir tom. Det förekommer även en del "spontantvättning" - dvs. att man tvättar i en maskin som råkar
vara ledig, utan att man bokat tid.
Boka enstaka tvättid
I dagsläget utför användaren följande steg när han/hon vill boka en tvättid:
- Användaren kontrollerar vilka tider som är lediga i närheten av den tid som han/hon hade tänkt sig. Ev. har användaren
en kalender att kontrollera emot.
- Användaren bokar den tid som stämmer bäst med hans/hennes önskemål.
Undantag, misstag, etc.
- Det finns ingen tid som passar. Användaren bokar ingen tid.
- Användaren bokar fel tid av misstag. Antingen upptäcker han/hon felet och rättar det, eller så upptäcker han/hon
det först i tvättstugan, då någon annan redan stoppat in tvätt i maskinerna.
- Användaren blir avbruten (av att barnen skriker, det brinner på spisen, maken halkar i badrummet) och måste lämna
bokningen hals över huvud. Fortsätter bokningen senare när allt lugnat ner sig.
- Intranätet fungerar inte. Det går inte att boka en tvättid.
Fysisk/psykosocial miljö
Den tänkta användningsmiljön är på dator i hemmet. I de flesta hem är datorn fortfarande en burk som står
på ett skrivbord och som startas vid behov. Det är inte så att man är ständigt uppkopplad. Det krävs alltså en
viss insats för att komma åt de tjänster som finns på intranätet. Något som kan upplevas som jobbigt av användarna.
Barnfamiljens hem präglas av ett visst mått av kaos - vilket ställer krav på presentationen - det måste gå att avbryta en
bokning och lämna tvättbokningen när som helst under processen.
Den ensamstående/det unga parets hem präglas av att hushållets medlemmar tillbringar mycket tid hemifrån - när man väl
är hemma, är man ofta på väg nånstans. Det måste därför gå snabbt att komma åt bokningen och boka
en tid.
Den äldre personen har mer tid, men kanske ett större motstånd mot att använda datorn, om man har någon
överhuvudtaget.
Förbättringar
Spontantvätt - tvättiderna styrs idag av hur tvättavlan ser ut. Med det nya
systemet skulle man kunna införa mer differentierade tvättider och ge mer plats för spontantvätt. Både de yngre
hushållen och barnfamiljerna har uttryckt behov av just spontantvätt. Samtidigt finns den äldre användargruppen som har
ganska rigida tvättvanor, och som absolut inte vill överge dessa. En lösning måste ge plats för båda
önskemålen. Med intranätet erbjuds t.ex. en kontaktkanal (e-mail) som skulle kunna utnyttjas till att kontakta den som bokat en
tid för att kontrollera om han/hon behöver alla maskinerna, hela tvättiden.
Boka flera tider - idag kan varje hushåll bara boka en tid i taget. Med det nya systemet behöver det inte finnas några
begränsningar i hur många tider som varje hushåll skulle kunna boka. Dock måste man nog införa någon form av
regler för bokningen så att ett hushåll inte kan lägga beslag på de mest attraktiva tiderna ett helt år framöver.
Sammanställning
Det ska gå att:
- Boka tvättid - en enstaka tid, flera tider (olika tider), en fast tid
- Avboka tvättid - en enstaka tid, flera tider (olika tider), en fast tid
- Kontrollera tvättid - egen tvättid, "När var det jag bokade?"
- Kontrollera om en viss tvättid är ledig
- Hitta första lediga tid.
- Boka bara delar av tvättutrustningen - t.ex. en tvättmaskin och en tumlare.
- Begränsa antalet tvättider som kan bokas samtidigt. Dessa begränsningar ska kunna läggas in av lokal systemadministratör
- Spontantvätta utan att boka tid.
Systemet måste uppfylla följande punkter vad gäller användbarhet:
- Det måste gå lätt och snabbt att starta systemet och boka tider.
- Systemet måste också ge stöd för den helt ovane.
- Språket måste vara så enkelt att även den med begränsade svensk-kunskaper kan förstå. Kompletteras med åskådliga symboler då det är lämpligt.
- Utformningen måste ta hänsyn till följande funktionshinder; synskador/nedsatt syn, hörselskador/nedsatt hörsel, färgblindhet.
- Systemet måste göras tillgängligt för dem som valt att inte ha en hemdator, t.ex. via en dator i tvättstugan.
- Det måste gå att avbryta när som helst under en bokning.
2 Design av prototyp
I den här deluppgiften ska du ta fram designidéer som uppfyller kraven du identifierat under analysfasen. Du ska genomföra följande
aktiviteter.
- Skriv scenarier för några av de uppgifter du identifierade arbetsuppgiftsanalysen. I ett scenario beskrivs hur användaren
interagerar med det tänkta systemet för att lösa uppgiften.
- Skissa på lösningsidéer. Använd papper och penna. Stäm av de olika idéerna mot kraven och välj den eller de som
svarar bäst mot kraven. Ta gärna hjälp av en presumtiv användare i diskussionerna.
- Bygg en interaktiv webbaserad prototyp av de lösningsalternativ du valt.
Dokumentera resultaten under rubrikerna nedan.
2.1 Scenarier
Dokumentera hur man genomför några uppgifter med hjälp av det tänkta systemet. Ta med alla steg användaren behöver gå igenom
för att utföra varje uppgift. Se exemplet nedan.
Exempel - Bokning av tvättider
Stina startar datorn för att boka en tvättid. Hon klickar på tvättmaskinsikonen på skrivbordet och kommer direkt in i
kalendern för innevarande månad. Eftersom hon behöver en tvättid så snabbt som möjligt, senast i morgon förmiddag,
klickar hon på knappen "Första lediga tid". Alternativet som visas (i en separat ruta) passar inte så bra, så Stina klickar
på "Nästa". Det alternativet passar ännu sämre så Stina backar med "Föregående". Stina bokar den tiden genom att
klicka på knappen "Boka". Hon anger också att hon bara behöver en tvättmaskin och torkskåpet genom att markera dem i rutan
med en schematisk bild över tvättstugan och dess utrustning. När Stina är klar skriver hon ut tvättiden för att sätta
upp den på dörren. (Man kan också spara tiderna som notisar på skrivbordet.) Sedan stänger hon tvättbokningen och
stänger av datorn.
2.2 Skisser
Ta fram skisser över designidéer - börja på övergripande nivå och koncentrera er på struktur och navigering.
Använd papper och penna. Dokumentera och motivera struktur (uppbyggnad) och hur användaren ska kunna navigera.
2.3 Webbgränssnitt
Konstruera en enkel interaktiv webbaserad prototyp.
- Dokumentera inledande förslag och förändringar som görs av dessa.
- Lista och motivera de val du har gjort när det gäller interaktionssätt, default-värden, ikoner, typsnitt, färger etc.
- Dokumentera eventuella förändringar som görs i detta steg som gör att gränssnittet avviker från tidigare analys och skisser.
3 Utvärdering
3.1 Scenariobaserad utvärdering
Låt en användare testa prototypen enligt de tidigare beskrivna scenarierna (2.1 ovan) samtidigt som han eller hon "tänker högt". Gruppen observerar utan att hjälpa användaren eller störa och noterar svårigheter och interaktion som inte fungerar som det var tänkt. Här krävs en viss balansgång, det gäller att uppmuntra användaren att fortsätta prata utan att styra honom eller henne i någon bestämd riktning. Om användaren tystnar kan det tyda på att gränssnittet är svåranvänt, att det kräver hela ens uppmärksamhet. Dokumentera vad användaren säger och gör, här kan finnas vissa skillnader. Skriv slutligen ett protokoll från utvärderingen som innehåller de problem som uppstår och förslag till hur dessa ska lösas.
Exempel - Bokning av tvättider
Först så ska jag klicka på tvättmaskinsikonen, kan det vara den här? Det tar lite tid, nu kommer det upp något. Jaha, det är en almanacka. Nu ska jag hitta första lediga tid. Ska jag bläddra i almanackan? Hur ser man vad som är ledigt?
Blir tyst en lång stund. Kan det vara den här knappen?
Protokoll
Problem
|
Lösningsförslag
|
Svårt att hitta knappar för tidbokning.
|
Flytta knappar högst upp på ytan.
|
|
Lägg högre kontrast på knappar.
|
4 Slutsatser, diskussion
Sammanfatta resultatet och diskutera era erfarenheter av arbetet.
- Hur blev resultatet, är prototypen användbar?
- Enligt vilka kriterier?
- Uppfyller prototypen kraven från analysfasen?
- Vilka problem uppstod?
- Vad borde ha gjorts annorlunda?
- Hur kan man underlätta samarbetet med användare?