Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Uppgift 2: Simulering av en ekologisk värld

Er uppgift är att skriva en tickstyrd simulering av ekosystemet i en hage. Hagen är omringad av ett staket och i hagen finns djur och växter av olika slag. Det kan också finnas staket på olika ställen inne i hagen.

Hagen

Här finns en detaljerad beskrivning av en modell av hagen.

Ramverk

Om ni vill får ni använda detta program som utgångspunkt. Notera att programet använder utökningar som är nya för Java 5.0.
Programmet implementerar en tickstyrd simulering med en enda invånare Dummy som varken kan äta eller fortplanta sig utan bara rör sig slumpmässigt över planen. När ni skriver er simulering kan ni antingen modifiera detta ramverk eller skriva ett eget.

Simulering

Här finns mer information om hur en simulering kan implementeras.

Följande ska implementeras:

  1. de olika djuren, växterna och föremålen i hagen, alltså vargar, får, grästuvor och staket. Alla dessa måste implementera gränssnittet Entity för att kunna ritas ut av ramverket som är givet. Gränssnittet Entity är också givet.
  2. reglerna för förflyttning, alltså hur ofta ett djur förflyttar sig och att den nya positionen är tillåten enligt denna specifikation.
  3. regler för hur djur och växter äter och fortplantar sig, alltså när de får börja fortplanta sig, hur ofta och på vilka platser.
  4. initiering av de olika parametrarna som ska kunna ges när programmet startar. Detta kan göras på mer eller mindre sofistikerat sätt

Obs! För denna uppgift behöver du inte implementera någon intelligens hos vargarna och fåren. Det räcker om du låter djuren röra sig slumpmässigt över planen, enligt reglerna för förflyttning.

Modellen som simuleras kan byggas ut hur mycket som helst och när man väl kommer igång är det lätt att låta fantasin flöda. Här definieras en minimal uppgift som alla uppgiftslösningar skall klara av. Utöver detta uppmuntras alla tänkbara utökningar.

Uppdaterad  2006-11-15 10:31:51 av Aletta Nylén.