Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Uppgift 3: Intelligens hos får och vargar

Er uppgift är att utöka er lösning av uppgift 2 så att fåren och vargarna uppvisar en viss intelligens (istället för att röra sig slumpmässigt). Som tidigare gäller att ett får eller en varg inte kan placera sig på en ruta där det finns ett staket.

Modifiera din lösning så att fåren och vargarna beter sig enligt reglerna nedan.

Här finns beskrivningen av hagen.

Synavstånd

Får och vargar har ett begränsat synavstånd (räknat i antal rutor). Du måste alltså lägga till två parametrar som ges när programmet startar;
hur långt kan en varg se?
hur långt kan ett får se?
Det kan vara lämpligt att skriva en metod som givet ett djur returnerar en samling av alla föremål det kan se.

Rörelseregler för får

I prioritetsordning:

  1. Om fåret ser en varg, försöker det springa ifrån den.
  2. Fåret rör sig mot rutor med gräs.
  3. Fåret fortsätter i ungefär samma riktning som tidigare.
  4. Välj en slumpmässig riktning.

Rörelseregler för vargar

  1. Om vargen jagar ett visst får, och den kan se det, rör den sig mot det.
  2. Vargen försöker hitta ett nytt får att jaga och rör sig mot det.
  3. Vargen rör sig i ungefär samma riktning som tidigare.
  4. Välj en slumpmässig riktning.

Följande ska implementeras

  1. Två ytterligare parametrar; hur långt får respektive vargar kan se.
  2. "Intelligens" hos får.
  3. "Intelligens" hos vargar.

Uppdaterad  2006-11-15 11:19:04 av Aletta Nylén.