Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Genväg till Ping Pong-inloggningen

Om kursen

Kursen "Objektorienterad programmering med C++ (10 hsp)" ges en gång per läsår (vårterminen). Vårens kurs startar 13/2 och ges som webbkurs med en frivillig endagssammankomst:

  • Lördag 25/2 10:15-15, sal 2214, (hus 2, plan 2 Polacksbacken - MIC - på Lägerhyddsvägen 2).

Under denna sammankomst tas det mesta av kursinnehållet upp (mycket kortfattat), men deltagarna kan i stor utsträckning påverka undervisningsinnehållet.


Nyheter

  • 120113: Välkommen till kursen (denna sida skapades)

(från och med senast 13/2 kommer all vidare information om kursen att finnas i Ping Pong; denna nyhetsrubrik har då spelat ut sin roll)


Registrering och datorkontoansökan

Du som inte har studentkonto (UpUnet-S):
Logga in här med hjälp av ditt personnummer och din personliga PIN-kod: http://www.student.uu.se/registrering/. Uppsala universitet skickar ett brev med personlig PIN-kod till alla antagna studenter som saknar studentkonto. Brevet skickas efter antagningsbesked 2. Du hittar koden sist i brevet. När du är inloggad kan du även söka datorkonto. (Snabbaste sättet att få det).

Du som redan har studentkonto:
Du kommer åt registreringen och informationen via din egen sida i Studentportalen, http://studentportalen.uu.se. Logga in där med ditt användar-id och lösenord A.

Om du har missat webbregistrerings-deadline:
Registrering: Du måste skriva ett e-brev till kansliet, . Uppge Kursnamn, ditt namn och personnummer.
Datorkonto: Om du registrerat dig direkt till kansliet men inte har datorkonto - sök det så snabbt du kan genom at fylla i pappersformuläret http://www.student.uu.se/upunets/anmalan.pdf och skicka den ifyllda, underskrivna blanketten med brev till:

IT-stöd,
UpUnet-S, Box 887,
751 08 Uppsala.
Användarnamn och lösenord skickas hem till dig som vanligt brev.

Om du är omregistrerad och ditt studentkonto har blivit inaktivt, så kommer det automatiskt att aktiveras igen när du blir registrerad på en kurs om det sker inom ett år efter det att kontot har stängs av. Har det gått längre tid skall du söka UpUnet-S-konto igen, använd formuläret ovan.

Om du skall omregistrera dig:

Kontakta kansliet . Uppge Kursnamn, ditt namn och personnummer.

Du som inte är anmäld men vill gå kursen:

Kontakta studievägledaren . Uppge Kursnamn, ditt namn och personnummer.


Arbetssätt

Bortsett från den inledande, korta, frivilliga sammankomsten studeras kursen helt på distans. All kommunikation student-lärare och student-student sker inne i lärplattformen Ping Pong via anslagstavla ställ/besvara fråga, vanliga frågor och diskussionsforum.

De som registrerats senast vecka 6 kommer att få tillgång till kursen i Ping Pong måndag 13/2. Kursen startar vecka 7 och pågår terminen ut. Varje student bestämmer själv sin egen studietakt, även om det kommer att finnas ett förslag på studieplan i Ping Pong.

Kursen bygger på självstudier. En studieplan, dvs ett schema vecka för vecka finns i Ping Pong. I princip gäller detta:
Läs ett textavsnitt (webbsidor) och ev. motsvarande sidor i bok, gör tillhörande inlämningsuppgift.
Ställ frågor om du kör fast! Vi lärare är till för att handleda och hjälpa er - glöm ej detta.
Vi kommer att ha olika diskussionsforum, t.ex. för samarbete med problemlösning i inlämningsuppgifterna. Se mer om detta i mappen Om kursen inne i Ping Pong.

Kommunikation lärare-student

Information, svar på frågor, handledning och annan hjälp

  • Information av olika slag ges i Ping Pongs kommunikationsdel, t.ex. i "anslagstavlan" och "vanliga frågor".
  • Hjälp med problemlösning, programmeringsbuggar etc. kan man få via Ping Pongs kommunikationsdel. Där kan man använda "Ställ fråga", "Vanliga frågor" och "Diskutera". Det är bättre att använda Ping Pong än att e-posta lärarna direkt, för då tar "första bästa lärare" hand om problemet och svarar - inget dubbeljobb och snabbare svar.

Litteratur

Material som täcker hela kursen kommer att finnas i Ping Pong i form av webbsidor. Vi kommer inte att använda någon bok i kursen; om man vill ha en bok kan man i princip köpa vilken C++-bok som helst.

Vi rekommenderar: boken av J. Skansholm: C++ direkt, Studentlitteratur, 2011.


När du har fått UpUnet-S-konto

Du når kurswebben inne i Ping Pong genom att logga in med ditt UpUnet-S-konto på
http://pingpong.uu.se/ med lösenord A och sedan välja "OOP med C++, vt12" i fliken "Aktiviteter".

Studentportalen

I och med att du har studentdatorkonto kan du även komma åt resurser i Studentportalen, http://studentportalen.uu.se.
I Studentportalen har du en egen profilierad webbsida där du kan du läsa din e-post, se studieresultat, göra adressändring, ta ut studieintyg, vidaresända e-post mm. Du ser vilka kurser du är registrerad på och kan t.ex. följa en länk till Ping Pong direkt i denna kurs.


Uppdaterad  2012-01-18 17:34:45 av Bo Nordin.