Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

PKD 11/12: Supplemental Instruction

Här hittar du schemat för de olika grupperna och dessutom kommer materialet från SI-mötena att läggas upp här allt eftersom det delas ut. SI-ledare är Elias Castegren och Kristiina Ausmees. Mejla gärna om du har frågor på materialet eller har önskemål på vad du vill ska tas upp (inled gärna ämnesraden i mejlet med "[PKD]")!

Schema

Möte Tema Tid Datum Lokal Uppgifter Lösningsförslag
1 Grundläggande ML 08.15-10.00 3/11 1145/1146 SI1.pdf losning1.sml
2 Matchning och rekursion 15.15-17.00 9/11 1146/1245 SI2.pdf losning2.sml
3 Listor och funktionsspecar 13.15-15.00 17/11 1145/1146 SI3.pdf losning3.sml
4 Iteration och datatyper 13.15-15.00 23/11 1145/1146 SI4.pdf losning4.sml
5 Algoritmanalys 08.15-10.00 29/11 1112/1113 SI5.pdf losning5.pdf
6 Master Theorem och träd 10.15-12.00 7/12 1145/1146 SI6.pdf losning6.pdf
7 Självbalanserande sökträd 13.15-15.00 16/12 1145/1146 SI7.pdf losning7.pdf
8 Repetition 10.15-12.00 20/11 1145/1146 SI8.pdf <- Föreläsning
9 Stackar, köer och abstype 15.15-17.00 23/1 1212/1213 SI9.pdf losning9.sml
10 I/O och heapar 10.15-12.00 31/1 1212/1213 SI10.pdf losning10.pdf
11 Referenser och hashtabeller 15.15-17.00 9/2 1212/1213 SI11.pdf losning11.pdf
12 Högre ordningens funktioner 15.15-17.00 15/2 1212/1213 SI12.pdf losning12.sml
13 Grafalgoritmer och sortering 13.15-15.00 21/2 1212/1213 SI13.pdf losning13.pdf
14 Repetition 13.15-15.00 28/2 1212/1213 SI14.pdf losning14.pdf
15 Repetition 10.15-12.00 5/3 1212/1213 - -
16 Repetition 13.15-15.00 13/3 1212/1213 - -

Repetitionsföreläsningar VT -12
Tidskomplexitet.pdf
Programmering.pdf

Vad är SI?

SI står för "Supplemental Instruction" och är en undervisningsform som skiljer sig från vanliga föreläsningar och lektioner. Istället för att en lärare föreläser eller löser problem på tavlan så sitter studenterna i mindre grupper och löser ett antal givna uppgifter tillsammans, medan en SI-ledare går runt och svarar på frågor och diskuterar lösningar. Man kan se det som en slags seminariebaserad problemlösning i grupp.

På SI-mötena kommer ingen ny kunskap att presenteras utan tanken är att repetera kursmaterialet och förbereda för kommande uppgifter. Som student får man en möjlighet att träffa andra studenter på kursen och jämföra anteckningar, diskutera viktiga begrepp och utveckla studiefärdigheter som behövs i kursen. SI-mötena är upplagda på ett sätt som stimulerar till en informell stämning. Studenterna utvecklar tillsammans förståelsen av kunskapen, både genom att de ställer frågor från olika perspektiv såväl som att de kan diskutera olika lösningsförslag på materialet.

SI på Pollax

Supplemental Instruction (SI), har funnits på Pollacksbacken sedan 1996 då vi för första gången erbjöd SI på de inledande mattekurserna på MatNat-programmet. Vi har fått mycket bra kritik från studenterna i de utvärderingar som gjorts och SI-verksamheten har därför spridit sig till datavetenskapliga programmet och flera av civilingenjösrprogrammen. Våren 2001 gjorde vi ett försök med SI på introduktionskurserna i programmering, detta gav mycket possitiv respons och vi har därför utökat SI-verksamheten på dessa kurser.

Vad kan jag som student få ut av SI?

Har du någon gång önskat att du kunde få en större överblick av vad du läser, att förstå vad du vet? Du kan komma ganska nära det i SI. Om du deltar regelbundet visar undersökningar att du ökar dina chanser att klara av kursen, att du får högre betyg och bättre förståelse av kursinnehållet. Du har dessutom utvecklat ett effektivare sätt att bedriva dina studier på, något som kommer att påverka dina resultat i framtida kurser på ett positivt sätt. Du får också en möjlighet att testa dig själv innan föreläsaren gör det, så att du, när du kommer till tentamen, är beredd.

Uppdaterad  2012-04-02 10:50:14 av Elias Castegren (student).