Institutionen för informationsteknologi

Anmälan, antagning, registrering

Anmäla sig till kurser och program

Alla utbildningar vid universitet och högskolor anmäls i en och samma anmälan via antagning.se. Man kan anmäla sig där oavsett om man vill söka till utbildningsprogram, fristående kurser eller kurser inom program.

OBSERVERA: Alla studenter måste anmäla sig till kurser, även programstudenter. Datumen som gäller är 15 oktober och 18 april.

Undantag:

  • vid omregistrering - kontakta studentservice
  • till vissa kurser - det framgår då av kurssidan i utbildningskatalogen. Dessa kurser söker du direkt hos kursansvarig institution. Kontakta studentservice.
  • om du haft studieuppehåll i mer än ett år - kontakta din studievägledare
  • om du har skyddade personuppgifter - gör då en skriftlig ansökan – information hittar du på antagning.se

Antagning

Vad händer efter anmälan?
Information om vad som händer efter anmälan hittar du på universitetets gemensamma sida om anmälan steg för steg.

Vad gör man om man glömt svara
De kurser som har platser kvar öppnar upp för sen anmälan. Om kursen inte öppnar är det försent att anmäla sig. Om du inte hittar din programkurs på antagning.se, kolla först att du loggat in på rätt sätt – via rullisten under ”Är du redan student” så att du vidarebefordras och loggar in med ditt UpUnet-S-konto. Hittar du trots detta inte en programkurs kontakta studievägledaren för ditt program

Registrering och avregistrering

Observera att du i all mailkontakt med oss ska uppge ditt namn, ditt personnummer och vilken kurs det gäller.

Registrering för dig som är antagen

Vi tillämpar webbregistrering via Studentportalen för alla våra kurser.

Webbregistrering är en bekräftelse på att du vill ta din plats i anspråk och gå kursen, en sorts upprop på webben. Du kan göra detta mellan vissa datum, som du ser när du har loggat in i Studentportalen. Datumen står även på ditt andra antagningsbesked.

Vi registrerar dig formellt i Uppdok efter detta. Vi kommer att genomföra registreringar vid fem tillfällen - det sista efter deadline för webbregistrering, ca två veckor efter periodstart. Har du webbregistrerat dig i god tid kommer du alltså att bli formellt registrerad precis före kursstart.

Är du antagen med villkor kommer studievägledarna att kolla dina förkunskaper för att se om det är ok att registrera dig. Är det ok blir du registrerad, är det inte ok kommer studievägledaren att kontakta dig.

Du behöver ett studentkonto för registrering och för att kunna följa kurserna.

Det kommer alltså ej att hållas upprop, endast webbregistrering.
Missar du att webbregistrera dig, kontakta .

Avregistrering på kurs


Studieavbrott ska OMGÅENDE anmälas till institutionen via IT-kansliet

Lika viktigt som det är att registrera sig på kurs/er man vill gå, är det att avregistrera sig om man ändrar sig.

Om du avbryter dina studier inom tre veckor efter kursstart, tar vi bort din registrering och du kommer att kunna söka kursen igen.

Om du avbryter studierna efter tre veckor efter kursstart, lägger vi in ett avbrott på den kursen. Du kan inte söka kursen igen, men om du vill gå kursen vid ett senare tillfälle kan du gå och prata med studievägledare om det och om det då finns plats på kursen kan avbrottet lyftas och du bli omregistrerad på kursen.

Korta fakta om registrering

  • Skaffa studentkonto
  • Registrera dig på kursen i Studentportalen
  • Är du reservplacerad på kursen kommer du att bli kontaktad via mail om det finns plats på kursen.
  • Omregistrering - De som önskar omregistrera sig på kursen skall kontakta IT-kansliet. OBS: Omregistrering får endast göras i mån av plats, d v s efterantagna samt reserver går före omregistrering.
  • Har du några frågor - kontakta IT-kansliet.
Uppdaterad  2017-04-06 12:52:46 av Peter Waites.