Utveckla din digitala kompetens!
I Maj och Juni 2018 erbjuds digital kompetensutveckling inom områden som är relevanta för de nya skrivningarna i läroplanen för förskoleklass, grundskola och gymnasiet samt föreslagna ändringar i läroplanen för förskola. Erbjudandet gäller verksamma lärare i någon av dessa verksamheter inom Uppsala kommun (även friskolor).
Varje tillfälle är en halvdag (3.5 timmar inklusive fika), undantaget programmeringsaktiviteterna för F-3, 4-6 samt ämneslärare i matematik som består av två halvdagar.
Aktiviteterna är kostnadsfria.
Schema
För närmare information om varje aktivitet, klicka på dess namn.
Lokaler
Lokal | Var |
---|---|
Mässen | Kallas även ITC6140. Ingång från norra sidan av hus 6 på ITC-området |
ITC6111 | Ligger i hus 6 på ITC-området, ingång på samma ställe som till restaurang Rullan |
ITC2244 | Ligger på plan 2 i hus 2 på ITC, området |
Å2003 | Ligger på markplan i hus 2 i Ångströmlaboratoriet |
Å80109 | Ligger på markplan i hus 8 i Ångströmlaboratoriet |
Karta över, och information om, Polacksbacken där ITC och Ångströmlaboratoriet hittar du på denna sida.
Kontakt
Vid frågor om arrangemangen, kontakta Lars-Åke Nordén.
Ansökan
En del aktiviteter har deltagarbegränsning. I det fall urval av deltagare blir aktuellt kommer vi att eftersträva att så många som möjligt får delta i någonting, samt att deltagare fördelas mellan så många skolor som möjligt. Det är alltså inte "först till kvarn" som gäller.
Ansökan av lärare görs av rektor eller motsvarande via detta formulär.
Sista ansökningsdatum är den 13/4. Besked om deltagande senast den 20/4.
Beskrivning av aktiviteter
Digitalisering för skolledare
Vad innebär den nationella IT-strategin för skolan och de nya skrivningarna i styrdokumenten? Hur kan jag arbeta vidare med detta? Denna aktivitet tar upp dessa frågeställningar ur en skolledares perspektiv.
Digitalisering för förskola och förskoleklass
Vad innebär den nationella IT-strategin för skolan och de nya skrivningarna i styrdokumenten? Hur kan jag arbeta vidare med detta? Denna aktivitet tar upp dessa frågeställningar ur perspektivet för en lärare i förskola eller förskoleklass.
Digitalisering i grundskola och gymnasiet
Vad innebär den nationella IT-strategin för skolan och de nya skrivningarna i styrdokumenten? Hur kan jag arbeta vidare med detta? Denna aktivitet tar upp dessa frågeställningar ur perspektivet för en lärare i grundskolans år 1-9 samt gymnasiet.
Programmering för F-3 lärare
I denna aktivitet presenteras några av de mest grundläggande koncepten och principerna för programmering, samt hur man kan arbeta med dem i F-3 verksamhet. Bland annat kommer vi att ta upp "analoga" övningar, men också hur man kan börja med visuell blockprogrammering i enklare form. Denna aktivitet består av två halvdagar med eget arbete omfattande ca 2 timmar mellan träffarna.
Programmering för 4-6 lärare
I denna aktivitet introduceras visuell programmering i programspråket Scratch tillsammans med exempel på hur man kan arbeta med det kopplat till läroplanen för olika ämnen.Denna aktivitet består av två halvdagar med eget arbete omfattande ca 2 timmar mellan träffarna.
Programmering för ämneslärare i matematik
Programmering införs som verktyg i matematikämnet för högstadiet och gymnasiet. I denna aktivitet kommer vi att introducera programspråket Python och på olika sätt använda det för matematiska frågeställningar. Denna aktivitet består av två halvdagar med eget arbete omfattande ca 2 timmar mellan träffarna.
Programmering inom teknikämnet för 4-9
Denna aktivitet introducerar teknikplattformen micro:bit och hur man kan arbeta med den i olika programmeringsmiljöer för att bygga tekniska konstruktioner i enlighet med läroplanen.
Digital samhällskunskap för förskola och F-6
Hur påverkar digitaliseringen samhälle och individ? Hur kan man arbeta med källkritik, integritetsfrågor och säkerhetsmedvetenhet vid användande av digital teknik? Detta är några av de saker som tas upp i denna aktivitet. Nivå och innehåll är anpassat för lärare i förskola och F-6.
Digital samhällskunskap för 7-9 och gymnasiet
Hur påverkar digitaliseringen samhälle och individ? Hur kan man arbeta med källkritik, integritetsfrågor och säkerhetsmedvetenhet vid användande av digital teknik? Detta är några av de saker som tas upp i denna aktivitet. Nivå och innehåll är anpassat för lärare i 7-9 och gymnasiet.
Ämnesöverskridande digital kreativitet för F-5
Hur kan man arbeta med digitala verktyg och hjälpmedel på ett kreativt och ämnesöverskridande sätt? Denna aktivitet handlar om projekt som kan involvera även kreativa ämnen såsom bild, musik och slöjd. Vi kommer att arbeta med enklare blockbaserade verktyg.
Ämnesöverskridande digital kreativitet för 6-9
Hur kan man arbeta med digitala verktyg och hjälpmedel samt teknik på ett kreativt och ämnesöverskridande sätt? Denna aktivitet handlar om projekt där digitala konstruktioner skapas genom samverkan mellan olika skolämnen.