main-metoden och dess använding i DrJava

När man börjar programmera med DrJava skriver man vanligen uttryck i interaktionsrutan och DrJava utför/beräknar dessa uttryck successivt allteftersom de skrivs. Detta sätt att arbeta är dock bara lämpligt för att mycket små beräkningar eller för att testa enstaka funktioner.

Det vanliga sättet att arbeta är att man har en särskild metod som heter main där man skriver de satser som ska utföras. När man skrivit klart satserna i main-metoden så kompilerar man den först och kör den sedan. Körningen görs med ett vanligen med en knapptryckning i programmeringsmiljöer som DrJava.

Den här sidan handlar om hur man använder main-metoden i DrJava.

Förberedelser

Denna laboration kommer att skapa några filer med Java-kod. Det är lämpligt att skapa en katalog (mapp) för dessa. Du kan det nu (systemberoende) men det går också att göra det senare med hjälp av browsern.

Starta DrJava!

Du skall nu arbeta i definitionsrutan även kallad editeringsrutan: bild
Om du inte ser radnumren ute i vänstra kanten: bild
skall du gå in i inställningarna för DrJava genom att välja Preferences i Edit-menyn, bild
bocka för Show All Line Numbers och trycka på bild

Användning definitionsrutan

När man skriver satser i interaktionsrutan utförs de direkt. Denna ruta är bara till för att direkt testa små Java-konstruktioner.

Det normala är att program börjar med en så kallad main-metod. Denna metod måste, liksom alla metoder, placeras i en klass.

I en del av de föregående laborationer har ni laddat in en färdig klass i definitionsrutan och sedan kompletterat klassen med någon eller några metoder. Ni skall nu skriva en egen klass TestTurtle.

Välj New i menyraden: (fast det är egentligen redan gjort eftersom du har en tom definitionsruta). bild

Skriv in följande klassdefinition: public class TestTurtle { public static void main ( String[] arg ) { World w = new World(); Turtle t = new Turtle(w); for (int i=1; i <= 5; i++) { t.move(30); t.turn(20); } } }

Som synes innehåller klassen inget annat än en main-metod.

Nu skall det se ut ungefär så här (det råkar stå forward i bilden men det borde stå move): bild

Om inte indenteringen ("indragningen") av raderna blivit bra så markera hela programtexten, högerklicka i definitionsrutan och välj Indent Line(s) (alternativt tryck på tab-tangenten)

Kompilera klassen med Compile-knappen. DrJava ber er spara programmet med namnet TestTurtle. Tryck på Save.

Starta sedan programmet med Run-knappen.

Knapparna finns här: bild
Så här bör det se ut när ni kör programmet: bild

Varje gång ni klickar på Run-knappen körs main-metoden.

Klassen TestTurtle sparades på filen ("dokumentet") TestTurtle.java. När klassen kompileras översätts javakoden till så kallad bytekod som sparas på filen TestTurtle.class.

Nästa gång ni startar DrJava kan ni öppna (knappen Open) och direkt köra programmet med Run. Om ni ändrar något i programmet så måste det kompileras om innan ni kan köra det.

För att det skall fungera måste första raden se ut exakt som i exemplet dvs den måste börja med

	public static void main(String[] args)
Det enda avvikelsen som är tillåten är namnet på parametern args. Den får heta vad som helst men i praktiken namnger man den alltid till args eller arg.

Valid CSS!