Studenttjänster

Uppsala universitet tillhandahåller ett antal tjänster som är nödvändiga för eller kraftigt underlättar dina studier.

För de flesta tjänster krävs det ett aktiverat studentkonto. Detta studentkonto är obligatoriskt för dina studier vid på Uppsala universitet.

Innehåll

Studentkonto

Studenter får även information via antagningsbeskedet om hur de aktiverar sitt studentkonto

Efter att antagningsresultat registrerats av Uppsala Universitet öppnas kontoaktiveringen.

Om du har blivit antagen för studier vid Uppsala Universitet kan du klicka på denna länk för att aktivera ditt studentkonto. Det finns ett antal sätt att logga in på aktiveringssidan.

Efter att ha fyllt i dina uppgifter blir du vidarebefodrad till Studentportalen.

Studentportalen

Studentportalen används på de flesta av de kurser du kommer läsa för att hantera bland annat kursregistrering, kursinformation, schema, inlämning och rättning av uppgifter, gruppindelningar samt anmälan till tentamen.

För att få tillgång till ett studentkonto på Studentportalen behöver du ett aktiverat studentkonto.

Logga in

Precis som på resten av internet, klickar du på “Logga in”, på översta högra hörnet, varefter en inloggningssida dyker upp. Skriv in dina användaruppgifter och så är du framme!

Inloggning

Studentkontots inställningar

Genom att klicka på “Min profil” når du ditt studentkontos inställningar. Eftersom Uppsala universitet använder dessa uppgifter för att skicka ut information till dig, är det viktigt att de stämmer. Kontrollera dina uppgifter och ändra om så behövs.

E-Post

Du har även en alldeles egen e-post-address som är kopplad till Outlook. För att komma åt din inkorg klickar du på epost-symbolen högst upp i högra hörnet när du är inloggad på Studentportalen.

Det är starkt rekommenderat att koppla samman din nya e-post med den du använder dagligen så att meddelanden vidarebefordras. Det gör du i Outlook genom att gå till inställnings-menyn i övre högra hörnet och under “Dina appinställningar” klickar du på “E-post” och du bör få upp en meny på vänster sida. Välj “Vidarebefordran” och fyll i den mail du vill koppla.

Universitets anställda kommer använda denna för att skicka information till dig. Dessutom kan du använda denna address för att verifiera att du är student. Du kan hitta mer information här: http://www.uu.se/student/it-for-studenter/e-post/.

Avstickare: Kommunikation med lärare

När du skriver e-post till en lärare eller anställd på universitet är det några saker som är bra att tänka på.

  • Skriv en förklarande ämnesrubrik
    • Många anställda får hundratals meddelanden i veckan. En relevant rubrik bidrar till en överskådlig förståelse om vad ditt meddelande innebär och hjälper dem att hitta det igen.
  • Var tydlig med vad du vill
    • Kontext för din fråga kan ofta vara hjälpsam, men ditt syfte med meddelandet kan lätt bli “begravt” i alltför långa stycken. Därför är det en god idé att emfasera syftet med meddelandet, exempelvis genom radbrytning, textformatering och liknande.
  • Skriv vem du är
    • I förekommande fall signerar inte studenter sina meddelanden, vilket gör att lärare inte alls har någon aning om vem de kommunicerar med - trots en talande e-post-address. Det är alltid en klok idé att skriva ditt namn samt program och årskurs. Gäller frågan en eller flera kurser är det även bra att nämna vilka det gäller.

Schema

Logga in på studentportalen och klicka på schema.

Du kan även hitta en länk för att prenumerera på schemat, eller ladda ner den som fil. Vidare kan du också ställa in hur schemat ser ut, om du föredrar en viss formatering.

Det är inte helt uppenbart hur man prenumererar via Google Calendar: du når alternativet genom att klicka på “Other Calendars”, följt av “Add by URL”.

Teknats mobila hemsida kan också visa schema och fungerar ofta när studentportalen inte gör det.

Eftersom TimeEdit, UU:s tjänst för schemaläggning, kan krascha vid olämpliga tillfällen, är det en god idé att se till att schemainformationen finns tillgängligt på andra sätt (exempelvis via en prenumeration, vilket innebär att datan kopieras till din kalendertjänst när synkning sker). Observera att vissa tider och klassrum kan ändras, varför det är bra att regelbundet stämma av med studentportalen huruvida din information stämmer. Vid prenumeration brukar dock detta inte vara ett problem.

Mina studier

Om du klickar på Mina studier når du länkar till kurshemsidor för samtliga kurser du har blivit antagen till. Dessa har bland annat filareor för kursmaterial och, främst av allt, information om registrering.

De flesta kurser tillåter registrering via studentportalen. Undantagen informerar på samma sida hur registrering går till.

Tentamensanmälan

Du anmäler dig till tentamen genom att gå in på Mina studier, följt av tentamensanmälningar i sidomenyn. Startsidan för studentportalen brukar också ha en länk till tentamensanmälningar.

Notera att anmälan måste ske senast 12 dagar innan tentamen, annars riskerar du att förlora din plats. Eftersom du även kan ångra din anmälan, senast 12 dagar innan, är det generellt sett en god idé att anmäla sig så tidigt som möjligt.

Några dagar före tentamen får man ett mail med kvitto på tentamensanmälan, förutsatt en sådan har gjorts. Det mailet innehåller en anonymkod, som används för identifiering på tentamen.

Grupprum

Du bokar grupprum med hjälp av TimeEdit, på denna länk. Gränssnittet är lite klurigt:

  1. Logga in med ditt studentkonto.
  2. I de flesta fall används grupprum för möte, då är det rimligt att söka efter viss tid.
  3. Välj, i kalendern, datum och tid som passar er.
  4. Ange område(n) som är lämpliga. ITC och Ångström är närmast. BMC tar ca 10 minuter att gå till och är svår att hitta i, men en mycket bra nödlösning.
  5. Välj ett lämpligt rum. Tyvärr är information om deras storlek ofta bristfällig, men samtliga ska ha rum för minst fyra personer.
  6. Välj 99998 som kundnummer.
  7. Fyll i information om vad rummet ska användas till och klicka på boka.

Utskrift

I dagsläget används systemet Korint. Inför din första utskrift behöver du ett PayEx-konto. Det finns olika sätt att fylla på det, men för belopp under 100 kronor rekommenderas banköverföring vilket kan ta upp till 3 arbetsdagar. Därmed är det en god idé att sätta upp detta i god tid.

Notera att Korint är planerat att ersättas år 2017. Kvarvarande medel på ett PayEx-konto går ta ut, dock mot en avgift. Det är därmed rekommenderat att inte sätta in mer pengar än du hinner förbruka.

Om du är osäker på om du vill ansluta dig till Korint i väntan på det nya systemet kan du överväga att köpa en egen skrivare (billiga laserskrivare med svartvit utskrift tenderar att vara särskilt prisvärda i längden) eller göra utskrifter på kommunala bibliotek.

Studievägledning

Studenter på Uppsala universitet har tillgång till vägledning gällande studier och arbetsmöjligheter. Exempelvis kan du boka en tid med studievägledare, för att få rekommendationer på lämpliga kurser för den karriär du hoppas på eller hjälp att prioritera om du kommit efter i dina studier.

Mer information kan du hitta här: http://www.teknat.uu.se/student/stod-och-service/.

Sidan har även ytterligare information om annat som är bra att känna till, exempelvis gällande datortjänster, rättigheter och särskilt stöd.

Trådlöst internet

UpUnet-S

Det enklaste sättet att nå Uppsala universitets trådlösa internet är att koppla upp sig till SSID:n (dvs wlan:et som heter) UpUnet-S. Efter anslutning öppnar du en webbläsare, där du loggar in med samma uppgifter som för studentportalen på http://netlogon.uu.se.

I de flesta fall blir du omdirigerad till denna address, men det kan vara en bra idé att bokmärka den ändå. Observera att efter viss tid av inaktivitet kan du behöva logga in igen.

Eduroam

Eduroam är en internationell tjänst som tillhandahåller Wi-Fi till studenter. Det finns ofta på andra universitet och bl a på vissa flygplatser. För denna tjänst krävs det att du ordnar Lösenord B, vilket görs på Studentportalen eller via denna länk. Därefter loggar du in med det samt användarnamnet för studentportalen, som följs av @user.uu.se.

När du väl har ställt in Eduroam kommer din dator ansluta till nätverket automatiskt. Planerar du att använda trådlöst internet på Campus ofta är det en klar fördel.

För ytterligare säkerhet rekommenderas installation för certifikat. Information om hur du går tillväga hittar du här: http://www.uu.se/student/it-for-studenter/tradl%C3%B6sa-natverk-guider/