Institutionen för informationsteknologi

Programmeringsteknik 1

Programmering och program - grunden för all datavetenskap

Program är grunden för all användning av datorer. Oberoende av om du arbetar med ordbehandling, spelar spel eller surfar på internet är det program som används. Att lära sig konstruera program är därför av central betydelse när man ska lösa problem inom naturvetenskap och teknik med hjälp av datorer. Programmeringsteknik 1 är den första programmeringskursen inom civilingenjörsprogrammen (utom IT) och naturvetarprogrammet. Syftet med kursen är att man ska lära sig grunderna i hur man tänker och hur man gör när man programmerar. En viktig del av kursen är att lära sig metoder för problemlösning. Dessutom får man en hel del kunskaper om datorer och hur de fungerar på köpet.Inom programmering används olika metodiker för att lösa de problem man arbetar med och för att överföra sina lösningsidéer till program.
En vanlig sådan metodik kallas objektorientering och objektorienterad programmering. I kursen lär man sig grunderna i denna metodik.Det programmeringsspråk som används i kursen är Java. Det är ett språk som passar bra för objektorienterad programmering och som är vanligt inom både industri och universitetsvärlden. Kanske har du sett Javaprogram utan att veta om det? De spel man kan ladda hem till mobiltelefoner är nämligen ofta skrivna i Java. Den här kursen ger dig inblick i också hur den typen av program fungerar. Förkunskaper: Gymnasiebehörighet och del av datorintroduktion. Krav för: I stort sett alla kurser inom datavetenskap kräver programmering motsvarande minst en kurs. Mål: Principer för programmering och problemlösning, objektorienterad lösningsmetodik.

Uppdaterad  2012-04-24 17:08:49 av Anneli Svensson.