turtle-klassen#
Här tar vi bara upp några av de mest grundläggande metoderna. Se
dokumentationen
för en fullständig beskrivning. Turtlevärlden finns i modulen turtle
som alltså måste importeras.
Skapa turtlar#
Metod |
Beskrivning |
Exempel |
---|---|---|
turtle.Turtle()
|
Skapar och returnerar en padda placerad i origo. Om det är första paddan skapas även världen. |
t = turtle.Turtle()
|
Flytta och rita#
Metod |
Beskrivning |
Exempel |
---|---|---|
|
Gå |
|
|
Gå |
|
|
Vrid |
|
|
Vrid |
|
goto(x, y)
|
Gå till position |
|
setx(x)
|
Horisontell förflyttning till x-koordinat |
|
sety(y)
|
Vertikal förflyttning till y-koordinat |
|
|
Sätter riktning i grader. |
t.seth(180)
|
circle(radius)
|
Gå i cirkel med anigven radie. |
|
dot(radius, col)
|
Rita en punkt med anigven radie och färg. |
t.dot(10, 'blue')
|
speed(n)
|
Sätter farten. |
Hämta information om en turtle#
Metod |
Beskrivning |
---|---|
towards(x, y)
|
Returnerar riktningen till punkten |
xcor()
|
Returnerar x-koordinaten. |
ycor()
|
Returnerar y-koordinaten. |
heading()
|
Returnerar kurs. |
distance(x, y)
|
Returnerar avståendet till punkten |
distance(t)
|
Returnerar avståendet till paddan |
Kontroll av pennan, färger och fyllning#
Metod |
Beskrivning |
---|---|
|
Kommer att rita (sätter ner pennan mot ”papperet”). |
|
Kommer ej att rita (lyfter upp pennan från ”papperet”). |
pensize()
|
Returnerar pennans storlek. |
pensize(n)
|
Sätter pennans storlek. |
isdown()
|
|
pencolor(colorstring)
|
Sätter pennans färg. Exempel: |
fillcolor(colorstring)
|
Sätter fyllningsfärg. |
begin_fill()
|
Börjar fylla figurer. |
end_fill()
|
Slutar fylla figurer. |
clear()
|
Tar bort allt paddan har ritat. |
write(text, font=(name, size, type))
|
Skriver en text. Exempel: |
|
Gör paddan osynlig. |
|
Gör paddan synlig. |
Det finns metoder för att ändra storlek, form och färg på paddan. Det finns också metoder för att ändra fönstret (storlek, färg, koordinatsystem, …) Se dokumentationen!