Att ge och få feedback
Feedback handlar om återförande av information, du har registrerat något hos någon annan eller i dennes prestation och förmedlar det du har uppmärksammat tillbaka till denna.
Att få feedback innebär mer än att få beröm eller kritik, det innebär också en möjlighet att bli bekräftad och att växa. Det är positiv feedback, beröm, som man behöver mest för att kunna växa, men även kritik är nödvändig ibland.
Konstruktiv feedback
All feedback måste vara specifik! Ge konkreta beskrivningar av vad du tycker är bra och varför det är bra samt en personlig reflektion kring vad som skulle kunna utvecklas. Ransonera kritiken, välj de mest centrala problemen.
När du ger kritik
Var specifik. Tala om vad det är som du inte tycker är bra, varför du inte tycker att är bra och vad man kan göra i stället. Poängtera att du förmedlar din åsikt, din reaktion. Undvik att göra värderingar och att lägga in egna tolkningar i det du kritiserar.
Källor:
Hedin, A. (2006) Lärande på hög nivå: idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning. Uppsala: Uppsala Universitet.
Elmgren, M. & Henriksson, A-S. (2010) Universitetspedagogik. Stockholm: Nordstedts.
[Till startsidan för CS-WEd]